٤١ - عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ سَعِيْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: خَطَبَ
رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ فَأَثْنَى عَلَى
طَوَائِفَ مِنَ المُسْلِمِيْنَ خَيْرًا، ثُمَّ قَالَ: مَا بَالُ أَقْوَامٍ لَا
يُفَقِّهُوْنَ جِيْرَانِهِمْ، وَلَا يُعَلِّمُونَهُمْ، وَلا يَعِظُونَهُمْ، وَلا
يَأْمُرُونَهُمْ، وَلا يَنْهَوْنَهُمْ، و مَا بَالُ أَقْوَامٍ لَا يَتَعَلَّمُوْنَ
مِنْ جِيْرَانِهِمْ، وَلا يَتَفَقَّهُونَ، وَلا نَتَّعِظُونَ، وَاللهِ لَيُعَلِّمَنَّ
قَوْمٌ جِيْرَانُهُمْ، وَيُفَقِّهُونَهُمْ وَيَعِظُونَهُمْ، وَيَأْمُرُونَهُمْ
وَيَنْهَوْنَهُمْ، وَلَيَتَعَلَّمَنَّ قَوْمٌ مِنْ جِيْرَانِهِمْ،
وَيَتَفَقَّهُونَهُمْ، وَيَتَّعِظُونَ أَوْ لَأُعَجِلَنَّهُمُ الْعُقُوبَةَ، ثُمَّ
نَزَلَ فَقَالَ قَوْمٌ: مَنْ تَرَوْنَهُ عَنَى بِهَؤُلَآءِ؟ قَالُوا:
الْلأَشْعَرِيِّينَ، هُمْ قَوْمٌ فُقَهَاءُ، وَلَهُمْ جِيْرَانٌ جُفَاةٌ مِنْ
أَهْلِ الْمِيَاهِ وَالْأَعْرَابِ، فَبَلَغَ ذَلِك الْأَشْعَريِّينَ، لإَاَتَوا رَسُولَ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ! ذَكَرْتَ
قَوْمًا بِخَيْرٍ، وَذَكَرْتَنَا بِشَرٍّ، فَمَا بَالُنَا؟ فَقَالَ: لَيُعَلِّمَنَّ
قَوْمٌ جِيْرَانُهُمْ، وَلَيَعِظُنَّهُمْ، وَلَيَأْمُرُنَّهُمْ، وَلَيَنْهَوُنَّهُمْ،
وَلَيَتَعَلَّمَنَّ قَوْمُ مِنْ جِيْرَانِهِمْ، وَيَتَّعِظُوْنَ، وَيَتَفَقَّهُونَ
أَوْ لَأُعَجِلَنَّهُمُ الْعُقُوبَةَ فِي الدُّنْيَا، فَقَالُوا: يَ رَسُولَ
اللهِ! أَنُفَطِّنُ غَيْرَنَا (وَفِيْ رِوَايَةٍ: أَبِطَيْرِ غَيْرَنَا)؟ فَقَالَ
ذَلِكَ أَيْضًا، فَقَالُوا: أَمْهِلْنَا سَنَةً، فَأَمْهَلَهُمْ سَنَةً
لِيُفَقِّهُوهُمْ، وَيُعَلِّمُوهُمْ، وَيَعِظُوهُمْ، ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَذِهِ الآيَةَ: {لُعِنَ
الَّذِيْنَ كَفَرُوْا مِنْ بَنِيْ إِسْرَآئِيْلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيْسَى
بْنِ مَرْيَمَ} الآيَةَ. رواه الطبراني في الكبير عن بكير بن معروف عن علقمة،
الترغيب ١/١٢٢، بكير بن معروف صدوق فيه لين، تقريب التهذيب.
41. Hazrat Alqamah Bin Said R.Anhu berkata: Rasulullah S.A.W. berkhutbah pada suatu hari lalu memuji sesetengah kaum
muslimin. Kemudian Rasulullah S.A.W. bersabda: “Mengapakah ada kaum yang tidak mengajarkan
kefahaman agama kepada jiran-jiran mereka, juga tidak mengajarkan agama dan
memberi peringatan kepada mereka, serta tidak menyuruh mereka kepada kebaikan
(ma’ruf) dan mencegah mereka daripada kejahatan (mungkar)? Dan mengapakah kaum
itu tidak mahu belajar daripada jiran mereka, dan juga tidak mahu memahami
agama serta tidak mahu menerima nasihat? Demi Allah! Hendaklah mereka mengajar pengetahuan
agama kepada jiran-jiran mereka dalam bentuk kefahaman agama dalam diri mereka,
nasihatilah mereka, ajaklah mereka kepada kebaikan (ma’ruf) serta larangilah
mereka dari kejahatan (mungkar). Dan hendaklah pihak kedua belajar agama
daripada jiran-jiran mereka, hasilkan kefahaman agama daripada mereka, dan
terimalah nasihat mereka. Jika tidak aku akan mengazab mereka dengan azab yang
keras (didunia ini lagi).” Kemudian Rasulullah S.A.W. turun dari mimbar. Orang ramai sibuk seketika
memperkatakan tentang kaum manakah yang dimaksudkan oleh Baginda Rasulullah S.A.W., lalu mereka berkata: “Kaum Asy’ariyyin yang dimaksudkan kerana mereka adalah
orang-orang yang berilmu sedangkan kampung-kampung di sekitar mereka adalah kaum
yang tidak mengenali agama.” Desas-desus ini sampai kepada kaum Asy’ariyyin lalu mereka datang bertemu Baginda Rasulullah S.A.W. dan berkata: “Ya Rasulullah! Tuan telah memuji sesetengah kaum dan tuan
telah menunjukkan rasa murka kepada kami, apakah salah kami?” Rasulullah S.A.W. menyebut perkara tersebut sekali lagi samada
kaum ini mengajar agama kepada jiran-jirannya, menasihat mereka, menyuruh
melakukan kebaikan (ma’ruf) dan melarang dari kejahatan (mungkar). Begitu juga samada
mereka yang lain belajar daripada jiran-jiran mereka, menasihati mereka,
menyuruh kepada kebaikan (ma’ruf) dan melarang mereka dari kejahatan (mungkar).
Begitu juga samada mereka yang lain belajar daripada jiran-jiran mereka, mengambil
nasihat daripada mereka dan hasilkan kefahaman agama, jika tidak di dunia ini
lagi aku akan mengazab mereka dengan azab yang keras. Kaum Asy’ariyyin berkata: “Ya Rasulullah! Adakah satu kewajipan bagi kami untuk
berusaha supaya orang lain faham agama?” Rasulullah S.A.W. sekali lagi mengulangi perintah tersebut.
Mereka juga untuk kali ketiga bertanya perkara yang sama. Rasulullah S.A.W. kemudian berkata: “Ya”. Maka kaum Asy’ariyyin berkata: “Wahai Rasulullah! Berilah kami tempoh selama setahun.” Rasulullah S.A.W. memberi tempoh setahun kepada mereka supaya
mengajar jiran-jiran mereka, membimbing dan membentuk kefahaman agama di dalam
diri jiran-jiran mereka, mendidik mereka
dan menasihat mereka. Kemudian Rasulullah S.A.W. membaca ayat al-Quran ini:
لُعِنَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا مِنْ بَنِيْ إِسْرَآئِيْلَ عَلَى
لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيْسَى بْنِ مَرْيَمَ
Ertinya: “Orang-orang kafir Yahudi dari Bani Isra’il
telah dilaknat (didalam kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi
Isa Ibnu Maryan” (Surah al-Maa’idah ayat 78)
(Hadith riwayat Imam Tabrani)
Dipetik dari:
Dakwah dan Tabligh - Dakwah : 41
Muntakhab Ahadith (2009, Klang Books Centre)
No comments:
Post a Comment